Ta strona używa cookies w celu świadczenia usług oraz obsługi statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Więcej na temat cookies oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w polityce prywatności.

X

Gimnastyka Mózgu® P. Dennisona


CZYM JEST KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA?

W JAKI SPOSÓB RUCH WSPOMAGA PROCES UCZENIA SIĘ?
JAKIE KORZYŚCI DAJE KURS GIMNASTYKI MÓZGU®?
PROGRAM KURSU
JAK SZYBKO CZYTAĆ, PISAĆ I UCZYĆ SIĘ Z GIMNASTYKĄ MÓZGU®?
CZTERY GRUPY ĆWICZEŃ
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA

RUCHY NAPRZEMIENNE 

LENIWE ÓSEMKI

SOWA

POZYCJA DENNISONA

O AUTORACH PROGRAMU


SPRAWDŹ TERMINY KURSÓW >>>



CZYM JEST KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA?
Na początku lat 90 Paul Dennison, dr nauk w dziedzinie edukacji, opracował nowatorską metodę wykorzystującą ćwiczenia ruchowe do nauki. Opierając się na badaniach z dziedziny psychologii i pedagogiki, prowadzonych przez m. in.: dr S.T. Ortona, dr C.H. Domana, K.Kepharta, J. Ayersa, A. Gesella, J.Piageta czy C.Rodgersa, stworzył Kinezjologię Edukacyjną.

Metoda Dennisona uczy jak bardzo ruch fizyczny jest niezbędny do aktywizacji naturalnego procesu uczenia się i twórczej samorealizacji jednostki. Pokazuje także, jak naturalny proces dziecka zostaje zaburzony przez konieczność intensywnej pracy umysłowej (w celu opanowania umiejętności szkolnych) przy minimalnym wykorzystaniu ruchu fizycznego.
Brak ruchu blokuje kinetyczny aspekt uczenia się oraz łatwość i radość poznawania.

W powszechnie przyjętym modelu nauczania, od dziecka oczekuje się kierowania reakcjami emocjonalnymi, i silnej kontroli wewnętrznej oraz zewnętrznej. Wraz z wysokim poziomem kontroli, u dziecka wzrasta poczucie lęku i strachu, że sobie nie poradzi co skutecznie hamuje rozwój jego myśli i twórczości.


W JAKI SPOSÓB RUCH WSPOMAGA PROCES UCZENIA SIĘ?
Fundamentem programu Kinezjologii Edukacyjnej jest odkrycie dwóch zasadniczych typów ruchów:

1)    Ruchy przekraczające linię środkową ciała. (pomiędzy lewą i prawą stroną) Przykładem takiego ruchu może być wodzenie oczami (podczas czytania, pisania lub rysowania), praca narządów słuchu lub też praca rąk. Ruchy te w większym stopniu stymulują mechanizmy integracji myślenia i ruchu. Ruchy przekraczające linię środkową ciała m. in.: uaktywniają mechanizmy integracji, zwiększają przekazywanie informacji, zapewniają optymalną pracę układu nerwowego a także łatwość oraz spontaniczność uczenia się.

2)    Jednostronne ruchy ciała. Tego typu ruchy stymulują mechanizm rozdzielenia myśli i ruchu. Wykorzystywany jest w sytuacji nowego uczenia się. Nowa, nieznana sytuacja potrzebuje oceny warunków i możliwości oraz podjęcia decyzji w następnym kroku.

W szkole oraz w codziennym życiu dzieci priorytetowo wykorzystują jednostronny ruch aktywizując procesy świadomej kontroli woli oraz nadmiernego starania się. Aby stworzyć dziecku odpowiednie warunki rozwoju swojego potencjału należy aktywizować zarówno jeden jak i drugi typ ruchu.


JAKIE KORZYŚCI DAJE KURS GIMNASTYKI MÓZGU®?
Program ćwiczeń Dennisona został opracowany w taki sposób by przypominały naturalne ruchy przekraczające linię środkową ciała oraz zmniejszające stres w sytuacji nowego uczenia się. Badania przeprowadzone przez fizjologów, neurofizjologów i psychologów C.Hannaford, S. Diamond Ch. Kres, oraz S. Masgutowa dowodzą, że ćwiczenia Gimnastyki Mózgu® pobudzają określone funkcje mózgu.

Ćwiczenia są dobrane w taki sposób by integrowały jednocześnie wszystkie funkcje i strategie mózgu, ułatwiając percepcje, analizę i syntezę informacji a także skupienie i zorganizowanie. Wykonywanie określonych ruchów stymuluje pierwotny układ koordynacji wzrokowej, słuchowej oraz czuciowo-ruchowej.

PROGRAM KURSU
 

CZĘŚĆ I: obejmuje część teoretyczną, w której uczestnicy zapoznają się z ogólna koncepcją programu, rozwojem ruchowym, podstawowymi pojęciami, mechanizmami stresu oraz oddziaływaniem ćwiczeń na system ciało-mózg.
Dotyczy integracji prawej i lewej półkuli czyli tzw. wymiaru lateralnego.

CZĘŚĆ II: kontynuuje ćwiczenia i informacje z zakresu integracji w wymiarze przód/tył oraz góra/dół. Jest utrwaleniem i pogłębieniem zagadnień omawianych w części I.

W CZASIE KURSU DOWIESZ SIĘ M. IN.:
- jak skutecznie posługiwać się ćwiczeniami dla usprawnienia różnych umiejętności.
- w jaki sposób patrząc na ruch rozpoznać potrzeby rozwojowe dziecka.
- z czego wynikają trudności szkolne i rozwojowe dzieci i młodzieży



JAK SZYBKO CZYTAĆ, PISAĆ I UCZYĆ SIĘ Z GIMNASTYKĄ MÓZGU®?
Wieloletnie badania dr Paula Dennisona oraz współpraca w wieloma naukowcami, przyczyniły się do opracowania prostych lecz skutecznych ćwiczeń. Ćwiczenia działają na różnych poziomach naszego organizmu w różnym zakresie. Pełną efektywność działań przynosi wykonywanie ich w odpowiedniej kolejności oraz powtarzanie ich.

Na naszym kursie dowiesz się jakie ćwiczenia dobrać by:
- czytać ze zrozumieniem
- pisać poprawnie ortograficznie
- rozwijać zdolności matematyczne
- myśleć twórczo
- szybciej czytać
oraz wiele innych

Proponowane zabawy, układy ruchowe, inspirują do tworzenia własnych autorskich programów. Dzięki kursowi GIMNASTYKI MÓZGU® nauczysz się również jak radzić sobie ze stresem.

Po ukończeniu programu, czyli części I i II uczestnicy otrzymują zaświadczenie z Polskiego Stowarzyszenia Kinezjologów


SPRAWDŹ TERMINY KURSÓW >>>




CZTERY GRUPY ĆWICZEŃ GIMNASTYKI MÓZGU®
Program opracowany przez dr Dennisona opiera się na różnych typach ćwiczeń, odpowiedzialnych za różne czynności. W ramach programu można wyszczególnić cztery grupy:

I. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej ciała – aktywizują jednocześnie sensomotoryczną pracę prawej i lewej półkuli mózgu.

II. Ćwiczenia wydłużające mięśnie – uwalniają od napięć stresowych mięśni i negatywnego wpływu odruchów np.: odruchy ochrony ścięgien. W sytuacjach stresowych mięśnie napinają się i skracają co uniemożliwia reakcję motoryczną oraz swobodny przepływ informacji sensorycznej. Prawidłowa praca mięśni jest podstawowym, neurofizjologicznym elementem nowego uczenia się.

III. Ćwiczenia energetyzujące i podnoszące aktywność ciała i mózgu – zapewniają niezbędną prędkość i intensywność przebiegu informacji oraz tworzą neurofizjologiczne podstawy do szybkiego ich przetwarzania.

IV. Ćwiczenia podnoszące pozytywne nastawienie – optymalizują pracę układu limbicznego mózgu (ośrodków emocji, programowania i kontroli ruchu oraz pamięci). Stanowi to swoistą „bramę do nowego uczenia się”.

Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu® należy wykonywać w kolejności i kompleksowo. Czas poświęcony na jedno ćwiczenie to ok. 1-2 min, co nie zawiera dużo czasu. Są łatwe w wykonywaniu i można traktować jako zabawę dzięki czemu będą sprawiały dużo radości i zadowolenia.


ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ TERAPEUTYCZNĄ >>>



PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA WCHODZĄCE W SKŁAD KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ DR PAULA DENNISONA?

RUCHY NAPRZEMIENNE

Ćwiczenie przypomina marsz w miejscu. Ponieważ polega na dotykaniu lewą ręką prawej nogi i odwrotnie, aktywizuje obydwie półkule mózgu.
Poprawia takie umiejętności szkolne jak:
- pisanie ze słuchu
- ortografia
- pisanie
- słuchanie
- czytanie ze zrozumieniem

Naturalny ruch naprzemienny zachodzi podczas raczkowania, chodzenia lub biegania.

LENIWE ÓSEMKI

To ćwiczenie polega na rysowaniu leniwej ósemki lub znaku nieskończoności w taki sposób by przekraczała wzrokową linię środkową. W ten sposób aktywizuje się prawe i lewe oko oraz integruje prawe i lewe pole widzenia.
Wpływają na poprawę takich umiejętności szkolnych jak:
- technika czytania
- rozpoznawanie symboli w celu dekodowania języka pisanego
- czytanie ze zrozumieniem

Rysowanie oraz wodzenie wzrokiem po kształcie leniwej ósemki jest stosowane w pracy pedagogicznej wobec uczniów z trudnościami szkolnymi.
Leniwe Ósemki Dennisona są w programie Kinezjologii Edukacyjnej już od 1974 roku.

SOWA

Zmniejsza napięcia mięśni szyi oraz ramion powstałe na skutek stresu np.: podczas czytania książki lub gdy koordynujemy pracę oczu skupiając wzrok na bliskim otoczeniu. Ćwiczenie wydłuża mięśnie zwiększając zakres ruchu i usprawniając obieg krwi do mózgu. Poprawia koncentrację, uwagę oraz pamięć. Aby wykonać to ćwiczenie ściskamy bark by rozluźnić mięśnie i powoli obracamy głową jak sowa.
Efektywność tego zadania jest szczególnie widoczna przy problemach z:
- rozumieniem ze słuchu
- mową lub wypowiedziami ustnymi
- obliczeniami matematycznymi
- pamięcią
- pracą z komputerem lub innymi urządzeniami klawiszowymi

Naturalny ruch kształtuje się w pierwszych sześciu miesiącach życia, gdy dziecko odwracając głowę aktywizuje toniczny odruch szyi niezbędny do rozróżnienia stron ciała i rozwoju języka.

POZYCJA DENNISONA

Ćwiczenie to łączy obwody elektryczne w naszym organizmie co pozwala skupić uwagę oraz rozproszoną energię. Rozluźnienie zarówno umysłu jak i ciała, powoduje przepływ energii przez zablokowane obszary. Odpowiednie ustawienie rąk i nóg kieruje energią wzdłuż ciała a łączenie palców równoważy obie półkule mózgu.
Pozycja Dennisona jest szczególnie poprawia umiejętności szkolne jak:
- uważne słuchanie
- wyraźne mówienie
- rozwiązywanie testów
- praca na klawiaturze

Metoda Dennisona przemieszcza energię z ośrodków przetrwania w tyłomózgowiu do ośrodków rozumowania w śródmózgowiu i nowej korze. Aktywizuje to integrację pomiędzy półkulami. Poprawia koordynację motoryki precyzyjnej i usprawnia przyczynowo- skutkowe myślenie.

 

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ: 

 

Czym jest Gimnastykia Mózgu® i jakie korzyści przynosi jej stosowanie w pracy z dziećmi?


O AUTORACH PROGRAMU


Paul E. Dennison - dr nauk w dziedzinie edukacji, całe życie zawodowe poświęcił pracy pedagogicznej. Jest twórcą kinezjologii edukacyjnej oraz programu Gimnastyki Mózgu®. Jest pionierem w kierunku stosowanych badań funkcji mózgu. Jego odkrycia bazują na zrozumieniu wzajemnej zależności pomiędzy rozwojem fizycznym, opanowaniem języka a osiągnięciami szkolnymi. Koncepcja ta powstała dzięki pracom z zakresu psychologii rozwojowej i eksperymentalnej Uniwersytetu Południowej Kalifornii, gdzie Dennison uzyskał tytuł doktora w dziedzinie pedagogiki za swoje badania nad nawykami w czytaniu oraz ich związkiem z procesami myślenia. Przez dziewiętnaście lat dr Dennison był dyrektorem Valley Remedial Group Learning Centers w Południowej Kalifornii, pomagając dzieciom i dorosłym zmienić ich trudności w uczeniu się w pełen sukcesów rozwój. Jest autorem wielu książek i podręczników w zakresie kinezjologii edukacyjnej, m. in. „Switching On: A Guide to Edu-Kinesthetics”. („Włączenie: Przewodnik po Kinezjologii Edukacyjnej”)

Gail E. Dennison - żona P. Dennisona, współautorka wielu książek. Jej proste ilustracje do książek, przedstawiające ruch z łatwością trafiają do dzieci. Jako tancerka wniosła do ćwiczeń Gimnastyki Mózgu® wdzięk i zrozumienie istoty ruchu. Gail posiada ogromne doświadczenie w nauczaniu metod integracji mózgu. Od wielu lat jest instruktorem programu J. Thie „Dotyk dla Zdrowia” Jej zainteresowania związane są z percepcją i umiejętnościami rozwojowymi. Przedstawia je w swoich programach treningowych takich jak: Wizualne Kręgi™, czy Gimnastyka Wzrokowa™. Poświęcone są one rozwojowi zdolności i nawyków wzrokowej percepcji, gdzie rytm, kolor i kształt tworzą podstawę dla optymalnego rozwoju człowieka. Gail jest twórcą czasopisma „Brain Gym Journal”. Obecnie jest przewodniczącą komitetu wydawniczego Fundacji Kinezjologii Edukacyjnej.

na podstawie: „Gimnastyka Mózgu®. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli” Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów™ Warszawa, Polska, 2005