Ta strona używa cookies w celu świadczenia usług oraz obsługi statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Więcej na temat cookies oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w polityce prywatności.

X

Czym jest Gimnastykia Mózgu® i jakie korzyści przynosi jej stosowanie w pracy z dziećmi?

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy, że dzieci niechętnie się uczą, są rozkojarzone, nadpobudliwe, agresywne. Nauczyciele mają problem z przekazaniem im wiedzy a wyniki testów spadają z roku na rok. Nie dziwię się że są sfrustrowani, kiedy doskonalenie warsztatu zawodowego, niewiele zmienia. Istnieje stereotyp, że wyniki ucznia są odzwierciedleniem kompetencji nauczyciela. To prawda, ale nie do końca. Często nie są w stanie nic zrobić. Trzeba zatem odpowiedzieć na podstawowe zagadnienie: gdzie leży problem? Na to pytanie szukałam odpowiedzi pracując prawie 20 lat w szkolnictwie, a od ponad 10 jako terapeuta a także matka dzieci z trudnościami szkolnymi. Teraz przekazuję zdobytą wiedzę na kursach i warsztatach.

Tak jak Ty teraz, ja także szukałam wszelkich informacji, które pomogłyby mi odpowiedzieć na to intrygujące pytanie. Wiele wyjaśniła mi metoda Gimnastyki Mózgu® opracowana przez Paula Dennisona.

U źródła Gimnastyki Mózgu® leży stara i prosta zasada, dzisiaj nieco zapomniana: „ruch to zdrowie”. Jednak to stwierdzenie ma dużo głębszy sens. Ruch jest podstawą funkcjonowania dziecka i prawidłowej pracy mózgu. Pierwsze doświadczenia ruchowe tzw. „pierwotna motoryka”, fundament do rozwoju koordynacji i integracji, jest niedoceniana, niedostatecznie rozwijana a rodzice i nauczyciele nie do końca są świadomi potrzeb dziecka w tym zakresie.
Jak mówi autor programu Gimnastyki Mózgu®:

„Nie ma leniwych, agresywnych, złych dzieci,
są tylko takie, którym uniemożliwiono uczenie się
naturalną dla nich drogą”

- dr Paul E. Dennison


Deficyty w rozwoju a także wpływ cywilizacji, ograniczają możliwości ruchowe. Wraz z pojawieniem się komputerów oraz programów telewizyjnych dla dzieci, zniknęły zabawy na wolnym powietrzu, skakanki itp. Czy daliśmy coś w zamian?

Gimnastyka Mózgu® odpowiada na zapotrzebowanie dziecka na określony rodzaj ruchu. Badania dr Dennisona pozwoliły dobrać ćwiczenia w taki sposób aby m.in. zapewnić regulację napięcia mięśniowego, obniżenie lub usunięcie stresu, poprawę integracji prawej i lewej strony ciała, oraz świadomości ciała jako całości.

Jak się czujesz, gdy Jesteś mocno zestresowany? Gdy odczuwamy napięcie, często przestajemy myśleć racjonalnie a o wydajnym uczeniu się nie wspomnę. Gdy jednak stresowa sytuacja mija, wszystko wraca do normy, prawda? Niestety nie. Każda taka sytuacja zostawia w naszym ciele ślad. Jedno zdarzenie nie wydaje się być groźne. Jak wygląda więc sytuacja gdy nałożą się wydarzenia z całego roku szkolnego lub całej szkoły podstawowej?

Gimnastyka Mózgu® pozwala uwolnić dziecko od zgromadzonego w ciele stresu i przygotować umysł na przyjęcie nowych informacji. Do efektywnej nauki potrzebuje ono poczucia bezpieczeństwa i spokoju ale jednocześnie stanu aktywności umysłu co zapewniają specjalnie opracowane techniki Gimnastyki Mózgu®. Odpowiednie ich zestawienie ze sobą wspomaga wyższe funkcje mózgu poprawiając zdolność przekraczania środkowej linii ciała lub współpracę oczu i uszu, ręki itp. Regulacja napięcia mięśniowego wpływa na poprawę innych funkcji organizmu. Usprawnia krążenie krwi, a tym samym dotlenienie i dożywienie tkanek, również mózgu. Sprawność umysłowa to nie tylko inteligencja ale także procesy fizjologiczne, nerwowe, biochemiczne, bioelektryczne jakie zachodzą w naszym ciele. Jakże często o tym zapominamy.

Stosując ćwiczenia Gimnastyki Mózgu® w codziennej pracy z dziećmi np: na początku lub w przerwie między zajęciami, możesz dać im szansę na wypracowanie lub dostymulowanie brakujących koordynacji. Przeprowadzone w USA badania pokazały, że u 20 % dzieci z trudnościami w nauce, zwłaszcza w czytaniu występował problem zaburzeń somatognozji czyli brak świadomości ciała. Dziecko siedzące kilka godzin w szkolnej ławce lub w domu przy komputerze nie ma szans na wypracowanie sobie takiej świadomości lub wzmocnienia układu równowagi (tzw. zmysł przedsionkowy), którego deficyty obecnie są wiązane z trudnościami w nauce. Może to zrobić świadomy problemu oraz schematów ruchowych nauczyciel, rodzic, opiekun, wykorzystujący ćwiczenia Gimnastyki Mózgu® w formie zabawy.

Efekty można dostrzec po zaledwie kilku miesiącach a w niektórych sytuacjach nawet dużo szybciej. Osobiście tego doświadczyłam pracując z moimi dziećmi. Już po 4 tygodniach, systematycznych i odpowiednio dobranych ćwiczeniach zauważyłam różnicę.
Zwiększając wydajność pracy umysłowej dzieci podnosisz tym samym efektywność swoich działań.

Gimnastyka Mózgu® ukierunkowuje się na procesy zachodzące w ciele i mózgu przez co możemy odczuć świeżość myśli lub dalszą chęć do nauki, większą łatwość pisania lub czytania ze zrozumieniem. Program Gimnastyki Mózgu® tłumaczy te procesy i zależności, pozwala tym samym zrozumieć rolę ruchu i schematów ruchowych w podniesieniu efektywności nauki lub trudności z uczeniem się. Gimnastyka Mózgu® będąc programem korekcyjnym jest ukierunkowana na zabawę ruchem. Może być stosowana wszędzie: w klasie, w domu, na podwórzu. Nie musisz posiadać specjalnych kwalifikacji a jedynie szkolenie, tłumaczące podstawy i sposoby pracy. Umiejętnie dobierając ćwiczenia możesz świadomie organizować zabawy dzieci, kształtujące ich nawyki ruchowe potrzebne w szkole. W trakcie kursu dzielę się moim doświadczeniem z kilku lat pracy z dziećmi i dorosłymi z grupy tzw. Trzeciego Wieku, które przyniosły mi wiele obserwacji, pomysłów, satysfakcji. Szkoła nie musi być nudna, zabawy mogą być urozmaicone a Twoja praca, choć trudna, może przynieść wiele satysfakcji. 

Jolanta Kowal

- instruktor programu Gimnastyka Mózgu®,

dyrektor Ośrodka Edukacyjnego Kinezis II w Sosnowcu